Het belang van SEO-copywriting voor online zichtbaarheid en rankings

SEO-copywriting is eigenlijk niets meer of minder dan het schrijven van teksten aan de hand van relevante zoekwoorden, zodat je op deze zoekwoorden kunt gaan ranken in zoekmachines. En hoewel dit misschien best technisch klinkt, is niets minder waar. Want in feite geef je gewoon antwoord op de vragen die jouw doelgroep heeft, of laat je zien dat jij het antwoord bent op de problemen van jouw potentiële klanten. Want dat is wat goede SEO-teksten doen, ze trekken meer bezoekers naar je website, waardoor ze bij de informatie terechtkomen waar ze naar op zoek zijn. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat mensen veel zoeken op ‘handgemaakte sieraden Utrecht’, en jij hebt een winkel in Utrecht waar je precies dát verkoopt, dan wil je natuurlijk dat jouw site bovenaan komt als iemand daarop zoekt! Hoe je stappen kunt gaan zetten om dit te bereiken, leg ik je uit in deze blog.

Het belang van SEO-copywriting voor online zichtbaarheid en rankings

Waarom is SEO-copywriting zo belangrijk?

Als je het goed doet, draagt SEO-copywriting bij aan de bekendheid van je merk, je producten of diensten. Je posities in de zoekmachines verbeteren, waardoor je bedrijf zichtbaarder wordt. En dat wil je, want die hogere posities zorgen voor meer klikken en dus meer bezoekers op je website. En iedere bezoeker biedt jou natuurlijk weer een kans op extra omzet. Daarnaast is goede SEO-copy ook gewoon steengoede tekst, omdat je ermee tegemoetkomt aan de vragen, behoeften en wensen van je doelgroep. Je website wordt gebruiksvriendelijker en mensen vinden wat ze willen vinden. Kortom: met goede SEO-copywriting vervul je de behoefte van je potentiële klanten. Je helpt dus de zoekmachine én de lezer.

Zo schrijf je SEO-teksten

Oké, dat SEO-copywriting belangrijk is weet je nu, maar hoe vlieg je zo’n tekst aan? Want hoewel ranken in zoekmachines een ingewikkeld proces is (Google is nou eenmaal slimmer dan wij samen), zijn er wel bepaalde stappen die je kunt doorlopen om je content te optimaliseren voor zoekmachines.

1. Zoekwoordenonderzoek

Wie is jouw doelgroep, en waar zijn ze naar op zoek? Voordat je begint met schrijven, ga je zoekwoordenonderzoek doen. Hiervoor zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar. Op mijn eigen website schreef ik eerder een blog over goede gratis en betaalde SEO-tools. Goede SEO-tools laten je zien hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, hoe groot de concurrentie is én geeft je suggesties met soortgelijke zoektermen. Probeer zoekwoorden te vinden met relatief hoge zoekvolumes en relatief lage concurrentiescores.

2. Pennen maar!

Eén of meerdere zoektermen gevonden die lekker aansluiten bij jouw bedrijf én doelgroep? Dan is het tijd om achter het toetsenbord te kruipen. Hoewel het belangrijk is om zoekwoorden in je tekst op te nemen, moet je ervoor zorgen dat je tekst nog steeds natuurlijk en leesbaar is voor je publiek. Probeer onder de huid van de lezer te kruipen, zie hun pijn, los dit op, en verwerk de zoekwoorden hier op een organische manier in. Vermijd het honderd keer benoemen van je zoekwoord, want dan zien zoekmachines je als spammer, en dit komt je rankings niet ten goede.

Note: zowel in je gehele website als in losse pagina’s/artikelen is het belangrijk om rekening te houden met een logische structuur. Meer weten? Ik help je graag!

3. Optimaliseer je metadata

Lekkere tekst uit je mouw geschud? Top, maar dan zijn we er nog niet helemaal. Naast je hoofdtekst is het namelijk ook belangrijk om de metadata van je webpagina te optimaliseren. Hiermee bedoel ik je titels, metabeschrijvingen en URL’s. Verwerk ook hierin je zoekwoorden en geef duidelijk de inhoud van de pagina weer. Dit helpt zoekmachines én gebruikers te begrijpen waar je pagina over gaat.

Op zoek naar een SEO-partner?

Zelf niet de juiste kennis in huis om aan de slag te gaan met SEO-copywriting? Simpelweg geen zin of tijd? Of op zoek naar het hele pakket van technische SEO tot vindbare teksten? Ik werk bij COSEO samen met toppers die allemaal hun eigen specialisatie hebben, waardoor we het volledige pakket kunnen aanbieden. Ik heb zin om samen te werken, jij ook? Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.