Succesvolle contentmarketing met een goede content strategie

Wil jij je doelgroep bereiken, maar weet je niet hoe je dat het beste kan doen? Contentmarketing is the way to go! Het is de manier om je doelgroep te bereiken, te behouden en aan je te binden. Maar hoe zet je dit op een goede manier in en wat komt hier allemaal bij kijken? Om ook daadwerkelijk resultaat te behalen is het belangrijk dat je een goede contentstrategie hebt uitgedacht. Hoe je dat doet? Daar vertel ik je vandaag meer over! In dit blog vertel ik je meer over deze laagdrempelige vorm van marketing en geef ik in vijf stappen aan hoe jij een contentstrategie kan opstellen.

Succesvolle contentmarketing met een goede content strategie

Waarom is contentmarketing zo belangrijk?

Content is onvermijdelijk en zie je overal om je heen. Denk bijvoorbeeld aan een reclame op de radio, een bord langs de snelweg of de post van Zalando op je Instagram feed. Contentmarketing is niet meer weg te denken uit de huidige marketingstrategie, dus waarom zou jij er niet mee bezig zijn. Consumenten krijgen dagelijks enorm veel uitingen van contentmarketing onder ogen. Het is ondertussen zoveel dat we onbewust filteren op de dingen die we niet en wel willen zien. Toch is het uitermate belangrijk om aanwezig te zijn. Zien consumenten namelijk niets van jou voorbijkomen, dan zien ze het wel van je concurrent. Je moet aanwezig blijven en steeds weer de aandacht van je (potentiële) klanten en doelgroep vragen. Hebben ze je dan een keertje nodig? Dan is de kans groter dat je top of mind bent en ze bij jouw onderneming terecht komen. 

In de moderne wereld van digitalisering hebben klanten toegang tot enorm veel bedrijven en kanalen. Zoveel bedrijven bieden hetzelfde product of dezelfde dienst aan, waarom zouden ze kiezen voor jou? Iets wat jij waarschijnlijk wel weet, dus iets wat jij met de buitenwereld moet delen! Vertel op je website de voordelen van jouw product (dit is content), deel op je social mediakanalen positieve verhalen van klanten (jazeker, ook content), adverteer in de kranten (je raadt het al: content) of maak een video of podcast waar jij meer uitleg geeft of je expertise laat zien. Dit zijn allemaal vormen van content waarbij jij, jouw doelgroep kan bereiken, binden en als je het goed doet; zelfs behouden!

Soorten content

Contentmarketing is dus een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie, maar welke soorten content zijn er eigenlijk? Door de komst van het internet heeft er een verschuiving plaatsgevonden van offline naar online en dat heeft ervoor gezorgd dat de lijst met soorten content behoorlijk lang is geworden. Ik zal er een aantal met jullie delen:

Social media

Super laagdrempelig en immens populair: social media. Enorm veel mensen maken gebruik van verschillende social media platformen: jouw doelgroep dus ook! Op deze manier houd je, jouw volgers, up-to-date over het bedrijf en de producten.

Flyers

Mensen bereiken, zonder dat ze je volgen of naar je op zoek zijn? Dan kunnen flyers je helpen. Omschrijf kort en bondig wie jij bent en wat je doet en deel deze fysiek uit aan mensen of gooi ze door de brievenbus.

Handleiding

Nog eentje voor de offline variant: een handleiding. Door middel van een handleiding bied je net wat extra informatie aan je klanten. Tip: zet hem dan ook maar gelijk op je website, zodat mensen hem kunnen downloaden.

Blogs

Net wat meer informatie geven en expertise laten blijken? Kies dan voor het schrijven van een blog, een van de bekendste vormen van contentmarketing. Benieuwd naar de voordelen van het schrijven van een blog? Lees dat hier: https://www.coseo.nl/blog/5-voordelen-van-het-schrijven-van-een-blog

Podcast

Podcasts zijn al een tijdje populair en op dit moment een van de hardst groeiende vormen van contentmarketing. Een radio zonder reclame en met onderwerpen die jij interessant vindt. Een perfect medium om je doelgroep te informeren en te entertainen. 

In 5 stappen naar jouw content strategie

Het delen van content is leuk, maar het moet je natuurlijk ook wat opleveren. Daarom is het belangrijk om een goede contentstrategie te formuleren. Hoe je dat het beste kan doen? Met deze vijf stappen natuurlijk!

Stap 1: Bepaal je doelen en je doelgroep

Oke je bent eruit, contentmarketing is iets wat je moet gaan gebruiken. Maar om het echt goed te doen is het belangrijk dat je eerst doelen bepaalt: wat wil jij uit je content halen? Wil je meer verkopen realiseren of wil je dat mensen je website vaker bezoeken? Dit is belangrijk om te weten, want hier moet je jouw content op aanpassen. Schrijf bijvoorbeeld interessante blogs die ze op je website kunnen lezen. Of deel veel over specifieke producten die je verkocht wilt hebben. 

Naast het voor ogen hebben van je doelen is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar je deze kan vinden. Zit je doelgroep veel op Instagram, ga dan niet alleen je berichten op Facebook delen of andersom. Zorg ervoor dat ze je niet hoeven te zoeken, maar dat jij aanwezig bent, waar zij ook zijn. 

Stap 2: Wat doen je concurrenten?

Grote kans dat jouw concurrenten al actief bezig zijn met contentmarketing. Dat is helemaal niet erg, daar kan je alleen maar van leren. Wat voor content delen zij en hoe reageert de doelgroep hierop? Maar het is ook belangrijk om te onderzoeken wat zij niet doen, waarmee jij je dus weer kan onderscheiden!

Stap 3: Welke soorten content ga je gebruiken?

Je hebt je doelen voor ogen, je weet waar je doelgroep zich bevindt en je weet wat je concurrenten doen. Nu is het tijd om te bepalen wat jij gaat doen. Welke soorten content ga je inzetten? Kies je voor hetzelfde als de concurrent of sla je een totaal andere weg in. Wat je kiest ligt natuurlijk helemaal bij jezelf en het doel dat je hebt opgesteld. Het is wel belangrijk dat je voor iets kiest wat echt toegevoegde waarde heeft, anders sla je alsnog de plank mis. 

Stap 4: Optimaliseer je content voor zoekmachines

Ga jij blogs schrijven? Dan is het belangrijk dat jij je content optimaliseert voor zoekmachines. Gebruik de juiste zoekwoorden, maak de tekst goed leesbaar en gebruik voldoende links! Op deze manier creëer je content die je ook nog eens hoger in de zoekmachine ranking brengt. Een win-win als je het mij vraagt!

Stap 5: Start met het creëren (en het meten natuurlijk ;) )

Heb je alles goed voor ogen? Dan is het tijd voor het leukste deel: het creëren van de content! Start met het schrijven van de teksten, maak de afbeeldingen en schiet de video’s. Deel het met je doelgroep en laat die resultaten maar komen! Vergeet af en toe niet te kijken hoe de verschillende soorten content aanslaat bij je doelgroep, hier kan je namelijk veel van leren. Doet een bericht het beter dan de ander? Achterhaal hoe dit komt en doe het de volgende keer dan weer op dezelfde manier. Zo komen de likes, reacties en nieuwe volgers vanzelf.

Kun jij wel wat hulp gebruiken met het maken van een contentstrategie, het maken van content of het schrijven van website teksten en blogs? Ik help je graag verder en samen zorgen wij ervoor dat jij beter gevonden wordt door jouw doelgroep!